Krásný a pevný zadeček

Všechny sníme o krásném a kulatém zadečku, kterým budeme oslňovat 🙂 Víte taky, že mít pevný zadek je velmi důležitý pro pohybový aparát?

Trošku anatomie 🙂

zadecek

Víte o tom, že máme tři hýžďové svaly???

1, Velký sval hýžďový (gluteus maximus). Jde o největším hýžďový sval. Ze všech hýžďových svalů je uložen nejpovrchověji. Je hlavním extenzorem kyčelního kloubu. Při předklonu s nataženými končetinami zvedá trup.

2, Střední sval hýžďový (gluteus medius). Je menší sval uložený pod velkým hýžďovým svalem. Je natahovačem a otáčečem kyčelního kloubu, také je odtahovačem a pomocným ohýbačem.

3, Malý sval hýžďový (gluteus minimus). Je nejmenším a nejhlouběji uloženým svalem hýždí. Je hlavně otáčečem kyčelního kloubu.

Víte, že zapojujeme hýždě skoro pořád? Při chůzi, běhu, výskoku, doskoku, zvedání trupu z předklonu, atd…

Proč bychom neměli zapomínat při cvičení na zadeček? Jelikož hýžďové svaly mají tendenci ochabovat, hlavně při sedavém způsobu života!!

zadek

Začaly Vás bolet bedra? Je dost možné, že máte oslabené hýždě!!!

Je známo, že v našem těle souvisí všechno se vším. Což taky znamená, že oslabení jednoho svalu se nám projeví tím, že přetížíme jiný……

Myslím, že to tohle známe opravdu všichni. Tělo se s tímto problémem snaží svépomoci vyrovnat. Bohužel s tím časem vzniknou bolesti a svalové nerovnosti. Začalo vaše tělo vysílat signály v podobvě bolesti beder??? Zkusme se tedy zaměřit na hýždě.

Máte zadeček měkký a povislý? Nebo naopak pevný jako skála, ale je funkčně špatně používaný?? Obě tyto varianty mohou časem způsobit problém! Pokud hýžďové svaly zapojujeme špatným způsobem nebo je vůbec neposilujeme, přeberou jejich funkci bederní vzpřímovače. Tímto nás může začít bolet v zádech.

Kdy se mám zamyslet, jestli nedělám něco špatně?

Cvičíte třeba dřepy, výpady, zanožení nebo se ohýbáte pro činku, ale cítíte u toho bedra??? Aktivujete nejspíš jako první bederní vzpřímovače…Jednoduše řečeno jde o to, že vše taháte bedry a hýžďové svaly nezapojujete.

cvičíme_zadek

Co s tím dělat?

Provedení cviků je zde stěžejní! Pokud chci mít krásný a pevný zadeček, tak musím aktivovat hýžďové svaly. Je třeba se tedy soustředit na provedení cviků! Představujte si, jak se Vám hýžďové svaly napínají, povolují a všechny cviky se snažte dělat pomalu, procítěně a hlavně dýchejte. Naučte se vnímat neustále své tělo!! Když budu cvičit třeba bříško, tak se opravdu soustředit na bříšní svaly…. Určitě to nebudeme tahat rameny, krkem nebo hlavou 🙂