Rozcvička

Rozcvička = WARM UP, nebo-li zahřívací blok by neměl chybět v žádné tréninkové jednotce. Důkladné zahřátí v podobě rozcvičky před tréninkem a závěrečné protažení by mělo být nedílnou součástí každého tréninku. Přesto na to drtivá většina lidí zapomíná nebo tomu vůbec nevěnuje pozornost! Troufám si tvrdit, že bychom této části měli dávat stejnou důležitost jako samotné fyzické zátěži. Další velkou chybou, kterou lidé dělají je, že se před cvičením protahují staticky (protahování svalů).  Tohle ovšem není moc dobře…Protahování před tréninkovou jednotkou, kdy nemáme zahřáté svaly určitě nedoporučuji. Důvod je prostý. Tělo je vždy potřeba uvést do určité provozní teploty, abychom zvětšili pružnost svalů a rozproudili krev. Rozcvička by měla trvat kolem 10 minut. V případě, že jde o zdatnějších jedince, měla by být rozcvička delší. Je to kvůli toho, že více trénovaní jedinci mají pozvolnější zvedání TF. V případě, že budeme sval protahovat bez zahřátí můžou nám vzniknout mikrotrhliny ve svalových vláknech. Takové opakované protahování může později vést i k vážnějším zraněním, jako např. natažení svalu.

Proč je vlastně rozcvička tak důležitá???

Cílem rozcvičky je připravit celý pohybový aparát (svaly, klouby,) a oběhový (kardiovaskulární a respirační systém)  na fyzickou zátěž. Měla by být zvýšená tepové frekvence (TF), přičemž svaly a klouby by měly být rozpohybovány ve větším rozsahu tak, aby se zvýšila cirkulace krve a flexibilita. Budeme tím předcházet zranění a zvýšíme efektivitu cvičení, které bude následovat.

Jak by měla rozcvička vypadat??

Nejprve tělo zahřejeme ( lehký běh, panák, chůze po špičkách, po patách, výpady, chůze s přitažením kolene  ke koleni, švihadlo, atd….). Následně krouživými pohyby rozpohybujeme všechny klouby v těle ( kroužení hlavou, rameny, zápěstí, trupem, kyčle, kolena, kotníky). Poté si uděláme pár základních cviků: (dřepy, kliky) a vrhneme se s klidným srdcem na trénink…Vždy bychom měli brát tělo jako celek! A samozřejmě ho rozpohybovat celé, i kdybychom danou svalovou partii necvičili.

Závěrečné protažení:

statický strečink nikdy nevynechávejte a zařaďte ho vždy jako poslední fáze tréninku…!! Více informací se dozvíte příště 🙂