Útrobní tuk – viscerální tuk

Problémy s přibíráním váhy se nejvíce viditelně projevují v oblasti břicha, kde se hromadí tzv. VISCERÁLNÍ TUK, který je uložený mezi orgány.

Jakmile jeho hodnota vyšplhá (nad 100 cm2), začne výrazně zatěžovat orgány a s tím souvisí různá zdravotní rizika:

  • zánětlivé procesy v těle
  • srdečně-cévních onemocnění
  •  diabetu 2. Typu
  • vysokého krevního tlaku
  •  vysoké hladiny triacylglycerolů až po nízké hladiny HDL (hodného) cholesterolu.
  • způsobuje silný pocit únavy
  • výrazně zpomaluje metabolismus
  • způsobuje steatózu – ztučnění jater
  • oslabuje účinek leptinu – hormonu hladu
  • produkuje látky, které způsobují chronický zánět a oslabuje imunitu
  • degenerace mozku a migrény

Jak zjistím množství viscerálního tuku?

Lze změřit na přístroji InBody – měří viscerální tuk v cm2. Více o této metodě v odkaze: https://vyzivovaterapie.cz/in-body/

utrobni_tuk
  • Lze změřit doma obvod svého pasu – pokud obvod vašeho pasu nedosáhl hodnoty 94 cm u mužů a 80 cm u žen, je množství vašeho viscerálního tuku v normálu.
utrobni_tuk

Pokud se chcete zbavit se viscerálního tuku, je nutné snížit obsah tělesného tuku celkově optimálně vhodnou kombinací stravy a tréninku. Jak na to?

hubnuti
  • Nutné je nechat organismus po každém jídle, alespoň minimálně 3h až 5h odpočinout.
  • Omezte sacharidy do 30 % v denní dávce a to pouze ve formě celozrnných výrobku, ovoce, zeleniny a kváskových chlebů a ovesných kaši.
  • Největší prostor svého jídelníčku věnujte zelenině ve všech možných podobách.
  • Spotřebu cukru omezte i když jste zdraví, budete se cítit lépe a předejdete mnoha zdravotním komplikacím. 
  • Omezte také spotřebu medu, hnědého cukru, sirupů a dalších alternativ, protože mají stejné účinky jako bílý cukr. 
  •  Vyhýbejte se průmyslově vyráběným sladkostem, pochutinám a polotovarům a maximálně využívejte základní suroviny.
  • Chcete začít spalovat tuk ve svých tukových buňkách? Musíte si udržet hladinu inzulinu v krvi co nejnižší! Což se dá udělat pouze za pomoci omezení příjmu sacharidů a přerušovaného půstu.
  •  Zařazujte do jídelníčku potraviny, ve kterých je přirozeně vyšší obsah tuků (vejce, ořechy, semínka, olivy, avokádo, tučné ryby, zakysané mléčné výrobky, kokosový tuk, mladý kokos, máslo, ghí, sádlo)
  • Snažte se co nejméně kombinovat tuky se sacharidy.
  •  Zařazujte do jídelníčku kvalitní bílkoviny ve formě masa z malého chovu, ryby, vejce (ne ze slepic chovaných v kleci!), zakysané mléčné výrobky, luštěniny, tempeh, tofu, šmakouny, ořechy a semínka.
tuky

Přerušovaný půst

Přerušovaný půst je vysoce doporučený způsob stravování pro ty, kteří zápasí s inzulínovou rezistenicí a vysokou tělesnou hmotností. Ti, kteří trpí inzulínovou rezistencí by měly jednoduše omezit jídlo na konkrétní čas každý den. Například můžete omezit vaše jídla, kdy budete jíst jen od 11.00 do 19.00.